Motorek je na trhu celá řada a vybrat tu nejlepší není žádná procházka růžovým sadem. Zvlášť pro úplného začátečníka. Těch typů, značek a parametrů, ve kterých se musíte orientovat, není zrovna málo. Proto jsme sepsali tohoto průvodce výběrem motorky.
- Jak vybrat motorku, když jsi začátečník. TYPEM TO ZAČÍNÁ
- Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 2. ZAHOĎ EGO
- Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 3. TVOJE TĚLESNÁ KONSTITUCE
- Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 4. ZNAČKA VS. CENA
V tomto článku vám představíme jednotlivé typy motorek, od těch sportovních až po např. motocrossové a v dalších článcích postupně prozradíme, co nikdy nesmíte při výběru opomenout.
Ujasněte si, co od motorky očekáváte
Celý výběr zjednodušíte tím, když si ujasníte, na jaký terén a pro jaké příležitosti budete motorku používat – do práce, na kochačku po okolí, na závodní dráhu, do lesa, nebo třeba na cestování… Vždy jde o jiný druh zážitku a proto existují různé typy motorek. Pojďme se na ně podívat.
1. Sportovní, silná motorka pro začátečníka – když máte rádi rychlost a koleno na zemi
Silné krásky pro opravdu SILNÉ zážitky. Vyžadují nejen rychlost, ale i respekt a odpovědnost. Potenciál sportovních motorek nejvíce využijete na okruhu (začínají dobře fungovat až od určité rychlosti), ale jsou velmi oblíbené i na běžných cestách. Mají vysoce položené sedlo (zadek máte výš jak ruce), takže populární „koleno na zemi” vyžaduje náklon až k 45°. A to už je práce pro zkušené piloty.
Sportovní motorky vždycky byly a budou zbraní, proto musí být 100% připravené. A ruku na srdce, patří hlavně na okruh. Jízda městem je spiš nutné zlo, a to i tím, že mají velice omezený „rejd” = moc dobře se vám s nimi nebude otáčet. Nečekejte ani žádné velké pohodlí. O sportovních motorkách koluje nepsané pravidlo – čím ostřejší, tím méně pohodlná. Musíte si zvyknout na skrčenou pozici a polohu pevně zapřenou do rukou. S čím naopak počítejte, tak to je nutnost kvalitní výbavy. Takže kožená kombinéza, sportovní helma, pevné boty, kožené rukavice a ideálně i páteřový chránič.
Jedním z hlavních ukazatelů při koupi bývá počet koní, ale určitě není dobré se jím řídit. Rozhodně se nebojte vybrat na začátek motorku s obsahem 300 kubíku – snadněji se naučíte techniku jízdy. Pak teprve přesedlejte na silnější stroj.
2. Naked – naháči jsou pro ty, co rádi, když na ně fouká
Obrovský výběr, obnažený a surový vzhled, snadné ovládání, cenová dostupnost a nenáročnost na údržbu dělá z těchto strojů žádané zboží. A to nejen u začátečníků. S naháči si užijete jak ve městě, tak i na rychlých okrskách. Posez je vzpřímený, pohodlný a absence kapotáží a plexi štítů přináší autentický pocit z jízdy a čistý výhled. Jen musíte počítat s foukáním. Na jízdu je ideální kůže, ale i textilní oblečení není zrovna špatnou volbou. Oblíbené kevlarové džíny doporučujeme používat pouze ve městě nebo na kratší vzdálenosti.
Naháči často vycházejí ze sportovních motorek – jsou jen oholení o kapotáže a mají zvýšená řidítka pro vzpřímenější posed. A platí u nich to samé. Lepší do začátku pořídit třístovku a teprve po vyježdění přejít o objemovou kategorii výše. Do začátku oblíbené a léty prověřené jsou např. Yamaha FZ6, Yamaha FZ1 nebo Honda CB Hornet (bylo jich vyrobeno přes milión).
3. Cestovní motorka pro začátečníka – pro ty sportovněji založené, kteří rádi cestují
Ať už nekonečné dálky nebo odpolední výlet za město… cesťáky jsou výbornou volbou pro dlouhé hodiny za řidítky. Patří totiž k nejpohodlnějším motorkám ze všech. Vyznačují se kapotážemi, výškově nastavitelným plexi štítem, rozměrnou sedačkou, která se jen tak neprosedí, a možností přidělat cestovní kufry.
Cestovních motorek je nepřeberné množství a můžete vybírat od malých strojů až po velké koráby. U nich počítejte nejen s pořádnou velikostí, ale i váhou – rozhodně nejsou pro „malé kluky”. A co se týče oblečení, cestovatelské komplety nabízí opravdové pohodlí. Můžete počítat s propracovanými systémy ventilace, odkládacími kapsami, reflexními prvky nebo voděodolnými membránami.
V této kategorii udělali za poslední rok největší pokrok KTM a Ducati. Ovšem na začátek je to trochu dražší záležitost. Proto bohatě stačí Honda Varadero 125 a třeba Suzuki V-Strom 250. Mezi legendy patří samozřejmě BMW – je to dokonalá motorka, které snad nejde nic vytknout. Já osobně ale nejvíce preferuji pohodlnou Ducati Multistrada 1200. Italské porno se silným motorem.
4. Cestovní enduro – ideální pro dlouhé cestování i lehčím terénem
Cestovní endura přebírají žezlo v oblibě nad klasickými cesťáky. Narozdíl od nich jsou nejen ideálním prostředkem do města a na dálnici, ale i na lehčí terén, např. polňačku. Mají zejména větší kola a vyšší dráhy odpružení, takže s nimi nebudete cítit žádné nerovnosti, výmoly a díry.
Ideálním cestovním endurem je to, které má dva válce – má silný tah i v nižších otáčkách a zároveň ho neutrápíte při dlouhých cestách po dálnici. Do začátku tu můžeme zařadit třeba KTM 390 Adventure nebo již zmiňovaný V-Strom či Varadero.
5. Cruisery a choppery – styl, pohodička, kochačka
Cruiser, neboli křižník, je majestátní stroj s velkým objemem motoru, vyšší hmotnostní, dlouhým rozvorem kol a nízko položeným sedlem. Na rychlost se nehraje a bez problémů se na něm svezete i ve dvou. Ale co si budeme říkat, tím že sedíte napřímení a výrazně vzadu, cítí vaše záda každou díru ve vozovce. Nohy natažené dopředu vám neumožňují nadzvihnout se ve stupačkách a kvůli roztaženým rukám se musíte připravit na pořádný nápor větru. Dlouhé cesty tak nejsou zrovna nejpohodlnějším zážitkem. Ale což. Jde přece o styl. A i proto jsou cruisery dost vyhledávaným zbožím.
Mezi tyto „vrtulníky” neodmyslitelně patří (a většina na nich začínala) Honda Shadow a Yamaha Virago 125. Je totiž nesmysl na začátek kupovat velké obsahy – taková motorka váží klidně i 350 kg. Když to jede, je to cajk, ale takové otáčení nebo vyjíždění z garáže je teprve potom „sranda“.
Choppery jsou mašiny vycházející z cruiserů, ale osekané (chopp = osekat) o vše nepotřebné. Typické jsou pro ně různé přestavby, např. dlouhá vidlice nebo vysoko zvednutá řidítka. Pokud ale začínáte, je rozhodně pro ovladatelnost lepší si pořídit běžný produkční stroj. A co se týče oblečení, jak pro cruisery, tak i choppery je ideální volbou kožená bunda, kalhoty, pevné boty a vyklápěcí helma (otevřené „kokosy” sice mají často potřebnou homologaci, ale rozhodně vás tak neochrání).
6. Enduro – pořádná zábava do terénu
Vysoké zdvihy odpružení, rámy podobné motokrosovým speciálům, homologace na silnici (maji SPZ, světla a blinkry) a na nezpevněném povrchu jsou jako ryby ve vodě. Endura! Na pole, do lesa,… na odbourání veškerého stresu. Stačí, abyste měli nějakou tu fyzičku, obratnost a sem tam i odvahu a můžete vyrazit vstříc zážitkům.
Pro začátek doporučujeme čtyřtaktní dvěstěpadesátku. Ty mají kolem 100 kilo váhy, 25 koní, takže jednodušeji vypilujete techniku jízdy. Určitě nepočítejte s dlouhými výlety (dojezd kolem 100 km) a jízdě po asfaltu se raději vyhýbejte, protože na něm pneumatiky opravdu trpí. Důležité je také vědět, že endura vyžadují péči a častější servisní úkony než běžné silniční motorky. Nejde ale o nic finančně náročného. A co je opravdu důležité, tak je bezpečnost – takže žádná rychlá jízda a pořádné chrániče hrudníku, loktů, kolen, vysoké pevné boty a kvalitní přilby s brýlemi. Limity totiž neudává stroj, ale jezdec!
7. Motocross – bláto, skoky a kus odvahy
Žádné světlo, blinkr ani zpětná zrcátka. Naopak, oproti enduru mají krosky zesílený rám, masivnější podvozek (musí vydržet několikametrové skoky), často čtyři rychlostí stupně a velmi agresivní charakteristiku motoru. Jsou tedy určené pro závodníky, kteří se jen tak něčeho nezaleknou. A stejně jako u endura, servis se místo najetých kilometrů počítá podle najetých motohodin.
Zde si dovolíme trošku širší doporučení, a to od opravdových „žiletek”, jako je Yamaha 125 nebo oblíbena 250 i od značky Suzuki. Označení je povícero. Ovšem nenechte se zmást obsahem, tady jde především o točivý moment – je to vážně peklíčko na dvou kolech. Na začátek je ideální obsah 50 nebo 85 kubíků.
8. Supermoto – rychlý a hbitý stroj do města i na okruh
Supermoto stroje (často se jim říká i motard) jsou v podstatě endura na silničních kolech. Zatímco kola endura mají velikost 21 palců vpředu a 18 vzadu, supermoto mašiny si stejně jako silniční motocykly vystačí se 17 palci vpředu i vzadu. Oproti kroskám mají i nižší dráhy odpružení a výkonnější brzdy. Jsou pro ty, co potřebují nejen rychlou a hbitou mašinu do města, ale chtějí si užít i pořádnou jízdu na okruhu nebo letišti.
Do začátku je lepší začít na něčem starším. Nemrzí pak tolik, když to při prvních „zádech“ zahodíte. Chce to hlavně čistou hlavu a dobré úrazové pojištění. Opět totiž platí, že dobře nachystané moto nemá limit. Limitem jste vy!
9. Café Racer – pohoda, klídek a cígo v koutku
Příběh Café-Racerů započat v 60. letech na předměstí Londýna, kdy amatérští závodníci přestavovali lehké a nevýkonné motorky na rychlostní speciály (především redukcí hmotnosti) a následně mezi sebou závodili na trati mezi 2 kavárnami. Dosahovali přitom průměrné rychlosti 100 mil/hodinu (cca 160 km/hod). Postupně přibývalo jak kaváren, tak samotných závodníků, takže se tomuto způsobu zábavy začalo říkat cafe racing.
Kafáče mají dlouhou stavbu, dlouhou úzkou nádrž, stupačky dozadu jako supersporty, clip-on řidítka zahnutá dolů k nádrží a jednomístné sedlo na posez evokující dobové závodní speciály. Většina z nich pochází od specializovaných úpravců, ale protože jde o módní zboží, koupíte je i od běžných výrobců.
10. Scrambler – módní vlna připomínající staré časy
Scramblery byly někdy v 50. a 60. letech silniční stroje upravené nadšenci tak, aby zdolávaly i těžší terén. Dnešní scramblery už většinou tuto funkčnost upozadily před designem. Jde o módní vlnu, která má nostalgicky připomínat očesaný a syrový styl původních scramblerů, než možnost jezdit v terénu. V podstatě jde o naháče s ještě většími řidítky a univerzálními pneumatikami. Proto při výběru postupujte stejně, jako byste vybírali nahatou motorku.
Tak to by bylo v typům motorek asi vše. A co dál?
Protože už tak je článek délkou na vydání knihy, všechny ostatní důležité parametry, které nesmíte při výběru opomenout, najdete v dalších článcích. Pracujeme na nich o106. Mezitím vám určitě bodne náš starší článek Jak koupit ojetou motorku na jistotu. Dozvíte se, jak vám při výběru a nákupu ojeté motorky dokážeme pomoct my. Ať už s celým procesem, nebo jen s dílčí částí. Budete tak mít jistotu, že neproděláte kalhoty.
EDIT: 2. díl už je na světě
Nejnovější a nejvýkonnější motorku hned do startu? To rozhodně NE! Pokud jte začátečník, investujte raději peníze do staršího a slabšího modelu. Článek Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 2. ZAHOĎ EGO prozradí, proč.