Adresa: Pod Valy 221, Uherský Brod

FB: Auto-Moto-Pneu Králov

Jak vybrat motorku, když jsi začátečník. TYPEM TO ZAČÍNÁ

jak vybrat motorku pro začátečniky

Motorek je na trhu celá řada a vybrat tu nejlepší není žádná procházka růžovým sadem. Zvlášť pro úplného začátečníka. Těch typů, značek a parametrů, ve kterých se musíte orientovat, není zrovna málo. Proto jsme sepsali tohoto průvodce výběrem motorky.

  1. Jak vybrat motorku, když jsi začátečník. TYPEM TO ZAČÍNÁ
  2. Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 2. ZAHOĎ EGO
  3. Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 3. TVOJE TĚLESNÁ KONSTITUCE
  4. Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 4. ZNAČKA VS. CENA

V tomto článku vám představíme jednotlivé typy motorek, od těch sportovních až po např. motocrossové a v dalších článcích postupně prozradíme, co nikdy nesmíte při výběru opomenout. 

Ujasněte si, co od motorky očekáváte

Celý výběr zjednodušíte tím, když si ujasníte, na jaký terén a pro jaké příležitosti budete motorku používat – do práce, na kochačku po okolí, na závodní dráhu, do lesa, nebo třeba na cestování… Vždy jde o jiný druh zážitku a proto existují různé typy motorek. Pojďme se na ně podívat.

1. Sportovní, silná motorka pro začátečníka – když máte rádi rychlost a koleno na zemi

Silné krásky pro opravdu SILNÉ zážitky. Vyžadují nejen rychlost, ale i respekt a odpovědnost. Potenciál sportovních motorek nejvíce využijete na okruhu (začínají dobře fungovat až od určité rychlosti), ale jsou velmi oblíbené i na běžných cestách. Mají vysoce položené sedlo (zadek máte výš jak ruce), takže populární „koleno na zemi” vyžaduje náklon až k 45°. A to už je práce pro zkušené piloty. 

Sportovní motorky vždycky byly a budou zbraní, proto musí být 100% připravené. A ruku na srdce, patří hlavně na okruh. Jízda městem je spiš nutné zlo, a to i tím, že mají velice omezený „rejd” = moc dobře se vám s nimi nebude otáčet. Nečekejte ani žádné velké pohodlí. O sportovních motorkách koluje nepsané pravidlo – čím ostřejší, tím méně pohodlná. Musíte si zvyknout na skrčenou pozici a polohu pevně zapřenou do rukou. S čím naopak počítejte, tak to je nutnost kvalitní výbavy. Takže kožená kombinéza, sportovní helma, pevné boty, kožené rukavice a ideálně i páteřový chránič. 

Jedním z hlavních ukazatelů při koupi bývá počet koní, ale určitě není dobré se jím řídit. Rozhodně se nebojte vybrat na začátek motorku s obsahem 300 kubíku – snadněji se naučíte techniku jízdy. Pak teprve přesedlejte na silnější stroj. 

2. Naked – naháči jsou pro ty, co rádi, když na ně fouká

Obrovský výběr, obnažený a surový vzhled, snadné ovládání, cenová dostupnost a nenáročnost na údržbu dělá z těchto strojů žádané zboží. A to nejen u začátečníků. S naháči si užijete jak ve městě, tak i na rychlých okrskách. Posez je vzpřímený, pohodlný a absence kapotáží a plexi štítů přináší autentický pocit z jízdy a čistý výhled. Jen musíte počítat s foukáním. Na jízdu je ideální kůže, ale i textilní oblečení není zrovna špatnou volbou. Oblíbené kevlarové džíny doporučujeme používat pouze ve městě nebo na kratší vzdálenosti.

Naháči často vycházejí ze sportovních motorek – jsou jen oholení o kapotáže a mají zvýšená řidítka pro vzpřímenější posed. A platí u nich to samé. Lepší do začátku pořídit třístovku a teprve po vyježdění přejít o objemovou kategorii výše. Do začátku oblíbené a léty prověřené jsou např. Yamaha FZ6, Yamaha FZ1 nebo Honda CB Hornet (bylo jich vyrobeno přes milión).

3. Cestovní motorka pro začátečníka – pro ty sportovněji založené, kteří rádi cestují

Ať už nekonečné dálky nebo odpolední výlet za město… cesťáky jsou výbornou volbou pro dlouhé hodiny za řidítky. Patří totiž k nejpohodlnějším motorkám ze všech. Vyznačují se kapotážemi, výškově nastavitelným plexi štítem, rozměrnou sedačkou, která se jen tak neprosedí, a možností přidělat cestovní kufry. 

Cestovních motorek je nepřeberné množství a můžete vybírat od malých strojů až po velké koráby. U nich počítejte nejen s pořádnou velikostí, ale i váhou – rozhodně nejsou pro „malé kluky”. A co se týče oblečení, cestovatelské komplety nabízí opravdové pohodlí. Můžete počítat s propracovanými systémy ventilace, odkládacími kapsami, reflexními prvky nebo voděodolnými membránami.

V této kategorii udělali za poslední rok největší pokrok KTM a Ducati. Ovšem na začátek je to trochu dražší záležitost. Proto bohatě stačí Honda Varadero 125 a třeba Suzuki V-Strom 250. Mezi legendy patří samozřejmě BMW – je to dokonalá motorka, které snad nejde nic vytknout. Já osobně ale nejvíce preferuji pohodlnou Ducati Multistrada 1200. Italské porno se silným motorem.

4. Cestovní enduro – ideální pro dlouhé cestování i lehčím terénem

Cestovní endura přebírají žezlo v oblibě nad klasickými cesťáky. Narozdíl od nich jsou nejen ideálním prostředkem do města a na dálnici, ale i na lehčí terén, např. polňačku. Mají zejména větší kola a vyšší dráhy odpružení, takže s nimi nebudete cítit žádné nerovnosti, výmoly a díry. 

Ideálním cestovním endurem je to, které má dva válce – má silný tah i v nižších otáčkách a zároveň ho neutrápíte při dlouhých cestách po dálnici. Do začátku tu můžeme zařadit třeba KTM 390 Adventure nebo již zmiňovaný V-Strom či Varadero.  

5. Cruisery a choppery – styl, pohodička, kochačka

Cruiser, neboli křižník, je majestátní stroj s velkým objemem motoru, vyšší hmotnostní, dlouhým rozvorem kol a nízko položeným sedlem. Na rychlost se nehraje a bez problémů se na něm svezete i ve dvou. Ale co si budeme říkat, tím že sedíte napřímení a výrazně vzadu, cítí vaše záda každou díru ve vozovce. Nohy natažené dopředu vám neumožňují nadzvihnout se ve stupačkách a kvůli roztaženým rukám se musíte připravit na pořádný nápor větru. Dlouhé cesty tak nejsou zrovna nejpohodlnějším zážitkem. Ale což. Jde přece o styl. A i proto jsou cruisery dost vyhledávaným zbožím.

Mezi tyto „vrtulníky” neodmyslitelně patří (a většina na nich začínala) Honda Shadow a Yamaha Virago 125. Je totiž nesmysl na začátek kupovat velké obsahy – taková motorka váží klidně i 350 kg. Když to jede, je to cajk, ale takové otáčení nebo vyjíždění z garáže je teprve potom „sranda“.

Choppery jsou mašiny vycházející z cruiserů, ale osekané (chopp = osekat) o vše nepotřebné. Typické jsou pro ně různé přestavby, např. dlouhá vidlice nebo vysoko zvednutá řidítka. Pokud ale začínáte, je rozhodně pro ovladatelnost lepší si pořídit běžný produkční stroj. A co se týče oblečení, jak pro cruisery, tak i choppery je ideální volbou kožená bunda, kalhoty, pevné boty a vyklápěcí helma (otevřené „kokosy” sice mají často potřebnou homologaci, ale rozhodně vás tak neochrání). 

6. Enduro – pořádná zábava do terénu

Vysoké zdvihy odpružení, rámy podobné motokrosovým speciálům, homologace na silnici (maji SPZ, světla a blinkry) a na nezpevněném povrchu jsou jako ryby ve vodě. Endura! Na pole, do lesa,… na odbourání veškerého stresu. Stačí, abyste měli nějakou tu fyzičku, obratnost a sem tam i odvahu a můžete vyrazit vstříc zážitkům. 

Pro začátek doporučujeme čtyřtaktní dvěstěpadesátku. Ty mají kolem 100 kilo váhy, 25 koní, takže jednodušeji vypilujete techniku jízdy. Určitě nepočítejte s dlouhými výlety (dojezd kolem 100 km) a jízdě po asfaltu se raději vyhýbejte, protože na něm pneumatiky opravdu trpí. Důležité je také vědět, že endura vyžadují péči a častější servisní úkony než běžné silniční motorky. Nejde ale o nic finančně náročného. A co je opravdu důležité, tak je bezpečnost – takže žádná rychlá jízda a pořádné chrániče hrudníku, loktů, kolen, vysoké pevné boty a kvalitní přilby s brýlemi. Limity totiž neudává stroj, ale jezdec!

7. Motocross – bláto, skoky a kus odvahy

Žádné světlo, blinkr ani zpětná zrcátka. Naopak, oproti enduru mají krosky zesílený rám, masivnější podvozek (musí vydržet několikametrové skoky), často čtyři rychlostí stupně a velmi agresivní charakteristiku motoru. Jsou tedy určené pro závodníky, kteří se jen tak něčeho nezaleknou. A stejně jako u endura, servis se místo najetých kilometrů počítá podle najetých motohodin.

Zde si dovolíme trošku širší doporučení, a to od opravdových „žiletek”, jako je Yamaha 125 nebo oblíbena 250 i od značky Suzuki. Označení je povícero. Ovšem nenechte se zmást obsahem, tady jde především o točivý moment – je to vážně peklíčko na dvou kolech. Na začátek je ideální obsah 50 nebo 85 kubíků.

8. Supermoto – rychlý a hbitý stroj do města i na okruh

Supermoto stroje (často se jim říká i motard) jsou v podstatě endura na silničních kolech. Zatímco kola endura mají velikost 21 palců vpředu a 18 vzadu, supermoto mašiny si stejně jako silniční motocykly vystačí se 17 palci vpředu i vzadu. Oproti kroskám mají i nižší dráhy odpružení a výkonnější brzdy. Jsou pro ty, co potřebují nejen rychlou a hbitou mašinu do města, ale chtějí si užít i pořádnou jízdu na okruhu nebo letišti.

Do začátku je lepší začít na něčem starším. Nemrzí pak tolik, když to při prvních „zádech“ zahodíte. Chce to hlavně čistou hlavu a dobré úrazové pojištění. Opět totiž platí, že dobře nachystané moto nemá limit. Limitem jste vy!

9. Café Racer – pohoda, klídek a cígo v koutku

Příběh Café-Racerů započat v 60. letech na předměstí Londýna, kdy amatérští závodníci přestavovali lehké a nevýkonné motorky na rychlostní speciály (především redukcí hmotnosti) a následně mezi sebou závodili na trati mezi 2 kavárnami. Dosahovali přitom průměrné rychlosti 100 mil/hodinu (cca 160 km/hod). Postupně přibývalo jak kaváren, tak samotných závodníků, takže se tomuto způsobu zábavy začalo říkat cafe racing.

Kafáče mají dlouhou stavbu, dlouhou úzkou nádrž, stupačky dozadu jako supersporty, clip-on řidítka zahnutá dolů k nádrží a jednomístné sedlo na posez evokující dobové závodní speciály. Většina z nich pochází od specializovaných úpravců, ale protože jde o módní zboží, koupíte je i od běžných výrobců. 

10. Scrambler – módní vlna připomínající staré časy

Scramblery byly někdy v 50. a 60. letech silniční stroje upravené nadšenci tak, aby zdolávaly i těžší terén. Dnešní scramblery už většinou tuto funkčnost upozadily před designem. Jde o módní vlnu, která má nostalgicky připomínat očesaný a syrový styl původních scramblerů, než možnost jezdit v terénu. V podstatě jde o naháče s ještě většími řidítky a univerzálními pneumatikami. Proto při výběru postupujte stejně, jako byste vybírali nahatou motorku

Tak to by bylo v typům motorek asi vše. A co dál?

Protože už tak je článek délkou na vydání knihy, všechny ostatní důležité parametry, které nesmíte při výběru opomenout, najdete v dalších článcích. Pracujeme na nich o106. Mezitím vám určitě bodne náš starší článek Jak koupit ojetou motorku na jistotu. Dozvíte se, jak vám při výběru a nákupu ojeté motorky dokážeme pomoct my. Ať už s celým procesem, nebo jen s dílčí částí. Budete tak mít jistotu, že neproděláte kalhoty.

EDIT: 2. díl už je na světě

Nejnovější a nejvýkonnější motorku hned do startu? To rozhodně NE! Pokud jte začátečník, investujte raději peníze do staršího a slabšího modelu. Článek Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 2. ZAHOĎ EGO prozradí, proč.

moto kralov prepis motorky kominek
Pomůžeme vám koupit motorku tak, abyste neprodělali kalhoty

Pokud potřebujete ohledně motorek cokoliv

Tomáš Komínek
Tomáš Komínek

Majitel a motorkář tělem i duší.