Tomáš Komínek: „Výzvou jsou pro mě italské motorky”

tomas kominek moto kralov nejen italske motorky

Tome, jaká byla tvá první motorka?

Byla to Jawa 250. Po večerech jsem se v ní vrtal doma na koleni. Pamatuji si, jak jsem ji dával dost dlouho dokupy a chtěl se hned poté projet. Otec mi říkal, ať nejezdím. Že je po dešti. Samozřejmě, že jsem jel a pěkně si, jen v kraťasech, namlátil hubu.

A jaké mašiny máš ve své stáji teď?

Teď Yamahu R1/2005 a MV Agustu Brutale 1078RR.

Yamaha R1/2005
MV Agusta Brutale 1078RR

Co tvé začátky s opravami motorek. Vzpomínáš si na to?

Jasně. Zpočátku si jen chodili známí a kamarádi pro rady. Postupně jsem jim pomáhal nejen s obyčejným servisem (olej, filtry, brzdy…), ale i řešit větší problémy, např. po nehodách. První skutečná zakázka byla na červeno-bílo-modré Hondě CBR 600F/97. Kolem roku 2011 toho začalo přibývat a tak jsem se rozhodl otevřít plnohodnotný servis. K němu postupem času logicky přibyl e-shop a půjčovna. Klient tak má pro svou mašinu vše potřebné na jednom místě – u nás v MotoKrálov.

Zdržme se tedy u toho servisu. Určitě na to všechno nejsi sám, že?

Nejsem. Dělá se mnou Filip Kočica. Kluk, s kterým jsem chodil do školy a spojovaly nás vždy hlavně motorky. Známe se už více jak 15 let a spolu jsme kupovali první japonské stroje. Oba v ten samý den.

Servis motorky s Filipem Kočicou
A co tedy v servisu nejčastěji řešíte za opravy?

Nejčastěji měníme oleje a filtry, s diagnostikou zjišťujeme a mažeme závady, přezouváme, čistíme ultrazvukem karburátory a pak je seřizujeme. Dále pak často měníme rozvody, řetězové sady, u předních tlumičů oleje a gufera a seřizujeme a nastavujeme celý podvozek. Také, co bohužel hodně patří do této profese, jsou opravy po nehodách. No a pak lakování a svařování plastů a dále montáže různých doplňků, jako třeba jsou diodové blinkry a světla, laděné výfuky, pancéřové hadice, sportovní desky,…

Je něco, co neopravujete?

Bude to možná hodně odvážná odpověď, ale děláme veškeré opravy, veškeré motorky a čtyřkolky.

Jaké motorky a co na nich nejraději opravuješ ty?

Nemám vyhrazené motocykly, které bych dělal radši než jiné. Snad jen dělám rozdíl mezi japonskými (kvalita) a čínskými, na které bohužel jdou strašně těžce sehnat náhradní díly a jsou hodně kazivé. Nejraději pak dělám věci, do kterých se jen tak někdo nepouští a jsou řekněme odborné. Je na nich vidět výsledná kvalitní práce. Hodně velkou výzvou jsou pro mě italské motorky, jelikož ty si šlapou takovou tu vlastní cestu a moc lidí se do nich nepouští.

A které značky motorek k vám do servisu jezdí nejčastěji?

Největší praxe je určitě u nejznámějších motocyklu, jako je Yamaha, Honda, Kawasaki, Suzuki,… Těch jezdí opravdu hodně.

U jakých oprav jsou nejdelší čekací lhůty?

Nejdéle trvají opravy motoru, jelikož nikdy nevíte, co vás čeká, dokud to nerozděláte. Svou roli u motorů hrají určitě taky dodací lhůty dílů. Čekáme na ně obvykle 14 dní až měsíc, jelikož do motoru dáváme výhradně originální díly, a to přímo od výrobce z Japonska, nebo z Itálie.

Upřednostňujete větší zakázky před těmi menšími?

Rozhodně ne. Pomůžeme prakticky s čímkoli. Ať už se třeba někomu stane defekt na cestě, nebo jen potřebuje namontovat rámeček pod značku. Nerozlišujeme, zda děláme celý motor, nebo jen měníme brzdové destičky.

Navíc spolupracujeme s člověkem, který nám potahuje sedla. Jsou jako originál z výroby. Je schopný vyšít i různé nápisy přesně podle přání zákazníka. Dále máme šikovného lakýrníka, který dokáže na zakázku udělat jakýkoliv lak. Prodáváme a montujeme přídavná světla, laděné výfuky i svody. Často také měníme řídítka podle přání zákazníka. Máme člověka na tvorbu různých polepů a folií.

Jaké největší novinky vás v posledním roce v servisu potkaly?

Dost jsme zainvestovali, abychom mohli provádět ještě kvalitnější služby. Pořídili jsme diagnostiku TEXA, s kterou velmi rychle objevíme závadu i u těch nejnovějších motorek. A samozřejmě s ní dokážeme spoustu dalších věcí, jako např. nulování servisu a varovných kontrolek, mazání závad, nastavíme s ní škrtící klapky, zkontrolujeme lambda sondu, … No a pak jsme pořádně nakopli náš pneuservis. Pořídili jsme dvě mašiny, takže teď dokážeme profesionálně přezout a vyvážit během chvíle. Na počkání.

Diagnostika Texa v akci
Profi přezutí a vyvážení pneu
Co vnímáš jako svou největší přednost?

Určitě individuální přístup k zákazníkovi. Dá se říct, že jsem jeden z nich. Hodně jich znám osobně. Vědí, že když je problém třeba v neděli večer, tak jsem schopný jim pomoct. Máme také i dodávku na převoz motocyklů, jednak v zimě, nebo po nehodě. Jsem prostě jak jezdec, tak mechanik. Vozím dokonce malý vercajk s sebou na vyjížďky.

Co je pro tebe největší odměnou?

Když vidím, mnohdy i starší motorky, v jakém nádherném stavu si je majitel dokáže udržovat. Ne vždy platí nejdražší = nejlepší. A samozřejmě mám vždy velkou radost, když se k nám vrací spokojení zákazníci.

Pokud potřebujete ohledně motorek cokoliv

Tomáš Komínek
Tomáš Komínek

Majitel a motorkář tělem i duší.