Tak tu máme poslední díl naší minisérie o tom, jak zdárně vybrat motorku, když jste začátečník. Díky předchozím článkům už víte:
- na jaký terén a pro jakou příležitost budete svou motorku používat
- že není vhodné hned ze startu koukat po velkých a silných strojích
- a proč musíte motorku vybírat i podle vaší váhy a výšky
- Jak vybrat motorku, když jsi začátečník. TYPEM TO ZAČÍNÁ
- Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 2. ZAHOĎ EGO
- Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 3. TVOJE TĚLESNÁ KONSTITUCE
Teď už si jen stačí stanovit cenu, kterou jste schopni za nového mazla zaplatit, a rovnou skočit do víru prodejních inzerátů (např. tu: Motorkáři bazar, Tipmoto, Motoinzerce). Určitě si na to udělejte čas. Nespěchejte. Čtěte si různé diskuze a porovnávejte jednotlivé nabídky.
A abychom vám v tom hledání a rozhodování ještě trochu pomohli, přidáváme poslední moudra, která se vám budou do startu určitě hodit.
Jak ovlivňuje značka motorky její cenu
Jak už tomu tak obecně bývá, narazíte i u motorek na různé úrovně kvality zpracování dílů. Tato kvalita se samozřejmě odráží na prodejní ceně = za jiné peníze koupíte stroj složený z prémiových komponent a jiná cenovka vás bude čekat u mašiny, u které se primárně hledí na co nejvyšší užitnou hodnotu vzhledem k nízké ceně.
Při hledání také narazíte na značky motocyklů, které vyrobí několik desítek nebo stovek strojů ročně (Mv Agusta, Ducati nebo prémiové řady od Aprilia), ale také na značky, které jich vyrobí miliony (Ducati Multistrada, Honda Africa a nebo třeba obyčejná Honda Hornet, které se vyrobilo v obsahu 600 přes milion kusů). Malosériový výrobce do prodejní ceny zároveň vždy zahrne i jistou míru exkluzivity. Ale pozor – cenové a kvalitativní rozdíly jsou nejen mezi jednotlivými značkami, ale také uvnitř jedné značky. Ta má vždy nějaké ty vlajkové lodě, které dělají firmě reklamu (u Suzuki je to GSX-R, u KTM Adventure 1200, Yamaha už přes 20 let vyrábí vlajkovou loď YZF R1 a nakonec Honda se svou CBR Fireblade – ta je také ve výrobě přes 20 let a je to jedna z nejvýkonnějších motorek, co je na trhu k prodeji), ale většina prodejů se pak odehrává v cenově rozumnějších relacích a s běžnými spotřebními motorkami.
Cenu motorky netvoří jen cena prodejní
Při výběru motorky myslete i na parametry jako jsou spotřeba paliva, nutnost investice do oblečení a přilby, časem náklady na olej, pneumatiky, řetězovou sadu nebo servis. Některé stroje mají předepsané servisní intervaly třeba pouhé 3000 kilometrů. Jiné mají servisní interval 10 000, nebo také 24 000 kilometrů. Pokud s motorku vyjedete třikrát do roka na víkendový výlet, je to pro vás irelevantní údaj. Pokud ale chcete cestovat, dlouhé servisní intervaly rozhodně uvítáte.
Jaké jsou hlavní rozdíly mezi staršími a novými typy motorek
U starších motorek nejsou žádné elektronické systémy, takže je to celé o rukách a naježděných kilometrech. Nové motorky jsou naopak prošpikované elektronikou, takže je může řídit opravdu každý – jde na nich snížit třeba výkon, což je u začátečníků velké plus. Stejně tak ABS, ESP a další elektronické systémy přispívají ke zvýšení bezpečnosti. Na druhou stranu však motorky odosobňují a dělají je univerzální pro každého jezdce.
Doporučujeme tak osedlat a otestovat více různých druhů motorek tak, abyste byli na konci s výběrem maximálně spokojení.
Samotný nákup motorky
Nekonečných rad a postupů, jak správně vybrat svoji novou motorku a nespálit se, je plný internet. Ale ruku na srdce. Pokud motorkám perfektně nerozumíte a stejně dobře nemáte zažité pravidla prodejní hry, můžete naletět tak jako tak. Proto doporučuje pročíst náš starší článek: Jak koupit ojetou motorku na jistotu. Najdete v něm vypíchlé to nejpodstatnější, ale hlavně, ukazujeme v něm, jak při výběru a nákupu ojeté motorky dokážeme pomoct my. Ať už s celým procesem, nebo jen s dílčí částí. Vy tak budete mít 100% jistotu, že nekoupíte zajíce v pytli.
Jak přepsat motorku. Stručně a jasně.
Přepsat motorku na nového majitele není nic náročného. Když víte, jak na to. Proto vám v tomto našem článku servírujeme stručný a jasný návod, ať jste v cajku.
Hotovo. Jsme ve finiši
Doufáme, že vám naše články o výběru nové motorky, když jste začátečník, pomohly. Pokud vám ještě něco k plné radosti chybí, neváhejte nás kontaktovat.