Aby se vám motorka na jaře odvděčila bezstarostnou první jízdou, je potřeba ji dát před zimním spánkem nějakou tu péči. A vůbec nemusí stát balík. Pokud jste teda na ni po celý rok nekašlali…
Zazimování motorky není všespásné
Stejně jako o svou ženu, i o motorku se musíte starat pravidelně. Jak? U motorek je to naštěstí jednoduché = servisní manuál a v něm tabulka servisních intervalů vám přesně poví, co a kdy máte zkontrolovat a provést. Když se tak touto „motorkářskou biblí” budete řídit, většina problémů a drahých oprav vám odpadne.
Servisní manuály vám tu naservírujeme tak, že stačí jen kliknout na správný odkaz, vyhledat svoji motorku, stáhnout manuál a můžete studovat:
Aprilia, BMW, Cagiva, ČZ, Ducati, Harley Davidson, Honda, Jawa, Kawasaki, KTM, Moto Guzzi, MV Agusta, Piaggio, Suzuki, Triumph, Vespa, Yamaha a všechny další značky.
Pokud nejste žádní znalci angličtiny, pomůže vám např. překladač od Googlu.
Alespoň jednou za rok dopřejte své motorce důkladný servis
Pokud se neřídíte přesně podle tabulky servisních intervalů, doporučujeme dát své mašině alespoň 1x za rok patřičnou péči. To znamená:
- vyměňte oleje a filtry (i když jste toho moc nenajeli!)
- zkontrolujte převodovou část, tlumiče, řízení, brzdy, napnutí řetězů a řemenů
- zkontrolujte, jestli doléhají všechny plastové části
- všemi dalšími kroky vás provede servisní manuál
Ideální čas pro takový servis je právě na podzim nebo v zimě, kdy se dá pěkně spojit se zazimováním motorky. Na jaro ji pak máte 100% připravenou = podrží vás i v krizových situacích!
Teď už ale pojďme projet, jak máte správně zazimovat svou motorku.
Zazimování motorky jak se sluší a patří
Není to žádná věda. Pokud jste své mašině dali posezónní servis (výměna oleje, filtrů atd.), tak už jen stačí, abyste ji dali naprostý základ = nádrž plnou 100 oktanového benzínu, kvalitní a plně nabitou baterii, umyli ji a uložili k zimnímu spánku na suché místo se stálou teplotou alespoň okolo 10 až 15 stupňů. Drtivá většina motorek pak na jaře bez problémů chytne. Ideálně, když ji ještě během zimy 2x až 3x nastartujete, necháte ji probublat a napíchnete na nabíječku.
Zazimování motorky od A do Z
Pro ty, co chtějí mít jistotu, že na nic nezapomenou a chtějí dát své motorce opravdu patřičnou péči, tady máte jednoduchý seznam všeho, co můžete při zazimování své motorce dopřát:
- Motorku důkladně umyjte, a to i na méně dostupných místech. Můžete k tomu využít nejrůznější motokosmetiku. Po umytí stejně tak můžete použít konzervační prostředek, který zabraňuje usazování nečistot.
- Zkontrolujte řetěz, aby nevisel. Přesný údaj průvěsu řetězu najdete v manuálu od výrobce. Nezapomeňte ho očistit a namazat kvalitním sprejem, aby v zimě nezrezivěl.
- Kdo maže, ten jede. Proto kromě řetězu promazejte i další součástky jako jsou lanka, zámky a páčky. Přes zimu vám pak nezatuhnou.
- Dobijte baterii. Plně nabitou baterii odmontujte a následně uložte ke spánku na suché místo se stálou teplotou 10 až 15 stupňů (ideální je např. sklep). Přes zimu ji mějte napojenou na udržovací nabíječce, která sama pozná, kdy je třeba baterii dobít. Pokud máte klasickou nabíječku, pak alespoň 2x až 3x za zimu baterii dobijte.
- Dotankujte benzín a vyměňte olej. Na konci sezóny doporučujeme vyměnit olej (i filtry), ve kterém jsou usazeny nečistoty – předejdete případné korozi uvnitř motoru. Rovněž z důvodu zabránění koroze naplňte nádrž na full 100 oktanovým benzínem.
- Co s pneumatikami? Rozhodně je nemusíte odmontovávat, ale zkontrolujte, zda jsou v pořádku a dohustěte je na požadovaný tlak. Motorku postavte na centrální stojan, pokud ho má, nebo si pořiďte stojan na motorku. Ten vám usnadní i ostatní servisní práce. Více v bodě 10.
- Ošetřete kůži, která ráda vysychá a praská. Dobré je natřít konzervačním olejem i leštěné části motorky.
- Uložte motorku ke spánku. Ideálně do garáže pod ověřenou plachtu na motorku = nesmí pod ní kondenzovat vlhkost. A zabezpečte ji pro krádežím, obzvlášť pokud ji máte dál od domu.
- Helma, oblečení a rukavice. I tyto věci potřebují péči. Proto oblečení šetrně vyperte, usušte a pokud je kožené, tak namažte. Pověste na ramínko a dejte do vaku. Helmu vyčistěte, dejte do obalu a uskladněte též na suché místo. Na jaře tuto péči oceníte.
- Pohladit a probublat. Motorka vám to vrátí, když ji alespoň 2x až 3x za zimu nastartujete, necháte ji probublat, pohladíte a jak už jsme psali, napíchnete na nabíječku. Doporučujeme u nastartování vytlačit motorku ven, ať si nezasmradíte garáž a navíc, pomůže to i pneumatikám – nebudou stát celou zimu na stejném místě.
Na jaře pak stačí vše zkontrolovat, dofouknout pneu a můžete vyrazit vstříc zážitkům. Pokud by se vám cokoliv nezdálo, radši se ozvěte.
Královský servis: na přátelském a férovém přístupu si zakládáme
Nejlepší je, když přijedete, dáme kafe, povykládáme, koukneme na motorku a poradíme vám tak, aby jste ji měli stále v cajku. Jak s tím vším pak naložíte, to už je na vás. V zimě pak není problém pro motorku přijet naším žihadlem. Odvezeme ji, poléčíme a přivezeme vám ji zpět.
Královský motohotel: bezpečný hotel pro vaši motorku, skútr i čtyřkolku
Během zimy nebo dovolené vám bezpečně uskladníme motorku v našem motohotelu, který:
- je kamerově zabezpečený
- bez oken – vchod pouze z jedné strany
- vytápěný
- pojištěný
- má požární ochranu
Na odbornou péči se spolehněte
V průběhu uskladnění v pravidelných intervalech kontrolujeme stav akumulátoru a v případě potřeby zajistíme jeho dobití. Dále udržujeme tlak v pneumatikách.
Na jaře máte prohlídku grátis
Zdarma doporučíme, co je potřeba na motorce provést tak, aby byla v cajku. Jak s tím vším pak naložíte, to už je na vás.