V České republice se setkáte se čtyřmi typy řidičského oprávnění pro řízení motorek, čtyřkolek a skútru. Ty se liší v závislosti na kubatuře motorky a věku samotného motorkáře. Jsou to řidičská oprávnění skupiny AM, A1, A2 a A. Tak pojďme se na ně blíže podívat, ať víte, na jaké motorky můžete s konkrétním řidičákem nasednout.
Řidičský průkaz skupiny AM
S tímto řidičákem můžete sednout za řidítka nejmenších motorek, skútrů a čtyřkolek s objemem spalovacího motoru do 50 cm3 nebo výkonem elektrického motoru do 4 kW. Podmínkou ale je, že tyto motorky, skútry a čtyřkolky musí být konstruovány do rychlosti 45 km/h a suchá hmotnost čtyřkolek nesmí přesáhnout 350 kg.
Řidičský průkaz skupiny AM si můžete udělat už v 15 letech, ale musíte mít písemný souhlas zákonného zástupce. A pokud už máte řidičák skupiny B, C, nebo D, nemusíte si dělat pro skupinu AM zvlášť – oprávnění získáváte automaticky.
Řidičák skupiny AM – stručně a jasně
- minimální věk 15 let
- skútry, motorky a čtyřkolky s objemem do 50 cm3 nebo výkonem do 4 kW
- konstrukční rychlost nesmí být vyšší než 45 km/h
- suchá hmotnost čtyřkolek nepřevyšuje 350 kg
Pár nejznámějších motorek, skútrů a čtyřkolek, které můžete se skupinou AM řídit
- motorky: Jawa Mustang, Simson, Yamaha TZR 50, Derbi GPR 50, Cagiva Mito 50 ad.
- skútry: Yamaha Neo’s 50ccm, Aprilia SR 50, Piaggio NRG 50, Keeway Matrix 50, Kymco Agility 50, Peugeot Speedfight 2 ad.
- čtyřkolka: Kymco Maxxer 50 ad.
Řidičský průkaz skupiny A1
O rok později, tedy v 16 letech, můžete složit zkoušky na skupinu A1. Dřív pouze jako držitel licence motoristického sportovce, a to na výjimku Ministerstva dopravy. Tato kategorie zahrnuje motocykly (a skútry) s objemem motoru do 125 cm3, výkonem maximálně 11 kW a poměrem výkonu/hmotnosti do 0,1 kW/kg. Spadají jsme také motorky stejných parametrů s postranním vozíkem, tříkolky o výkonu do 15 kW a čtyřkolky se suchou hmotností do 400 kg.
Řidičák skupiny A1 – stručně a jasně
- minimální věk 16 let
- skútry a motorky s objemem do 125 cm3, výkonem do 11 kW a poměrem výkonu/hmotnosti do 0,1 kW/kg
- tříkolky o výkonu max. 15 kW
- čtyřkolky do 15 kW, objemem do 125 cm3 a suchou hmotností do 400 kg
Pár nejznámějších motorek, skútrů a tříkolek, které můžete se skupinou A1 řídit
- motorky: Honda CBR 125R, KTM 125 Duke, Honda XL 125 Varadero, Yamaha YZF-R125, Yamaha MT-125, Kymco CK1 125, Keewax RKV 125, Aprilia RS 125 ad.
- skútry: Honda PCX 125, Kawasaki J 125, Honda Forza 125, Yamaha NMAX 125, Kymco Agility City 125, Piaggio Medley 125, Yuki Falcon 125 ad.
- tříkolky: Piaggio MP3 125i, Yamaha 125 Tricity, Yamaha 155 Tricity ad.
Řidičský průkaz skupiny A2
Ke skupině A2 můžete nejdříve přejít po dosažení 18 let (pokud nemáte věkovou výjimku, viz A1). S tímto řidičským oprávněním můžete řídit motorky do 35 kW a poměrem výkon/hmotnost nejvýše 0,2 kW/kg. Současně takto můžete řídit i motorku „seškrcenou” z vyššího výkonu, ale ne více než z dvojnásobného. Samozřejmě s řidičákem skupiny A2 můžete řídit i motorky skupiny A1.
Řidičák skupiny A2 – stručně a jasně
- minimální věk 18 let
- motorky do 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg
- motorky „seškrcené“ z vyššího výkonu, ale ne víc než z dvojnásobného
Pár nejznámějších motorek a skútrů, které můžete se skupinou A2 řídit
- motorky: Kawasaki Z 300, KTM 390 Duke, Honda CB 500 F, Honda VT 750 S, Yamaha XSR 700 ad.
- skútry: Yamaha TMAX, Sym Maxsym 600i, Kymco Xciting 400, Gilera Nexus 500 ad.
Řidičský průkaz skupiny A
Nejvyšší meta většiny motorkářů, díky které si osedláte jakoukoliv mašinu. Řidičský průkaz skupiny A si můžete pořídit nejdříve ve 24 letech, ovšem pokud máte skupinu A2 už dva roky, můžete si udělat „áčko” klidně ve 20 letech. Do této kategorie jsou zahrnuté také tříkolky s výkonem nad 15 kW a čtyřkolky do 15 kW a hmotností do 400 kg v nenaloženém stavu.
Řidičák skupiny A – stručně a jasně
- minimální věk 24 let (s A2 po 2 letech praxe, takže klidně ve 20 letech)
- motorky bez omezení výkonem, objemem nebo poměrem výkon/hmotnost
- tříkolky s výkonem převyšujícím 15 kW
- čtyřkolky o výkonu motoru do 15 kW a suchou hmotností do 400 kg
Pár nejznámějších motorek, skútrů, tříkolek a čtyřkolek, které můžete se skupinou A řídit
- motorky: Yamaha YZF-R1, Moto Guzzi California 1400, BMW S 1000 RR, Ducati Diavel, Indian Scout, Suzuki M1800 Intruder, Kawasaki Z 1000 SX, Honda CRF 1000L Africa Twin, Harley Davidson FLS Softail Slim, Aprilia RSV4 RF ad.
- skútry: BMW C 650 GT, Aprilia SRV 850, Honda X-ADV, Suzuki AN 650 Burgman ad.
- tříkolky: Can Am Spyder RS-S, Honda GL 1800 sidecar ad.
- čtyřkolky: LINHAI 400 4X4, ALTERRA 700i ad.
Na skútr s automatickou převodovkou vám postačí „béčko“
Některé druhy motorek můžete řídit i s řidičským oprávněním pro auta, tedy s kategorií B. Ta vás, stejně jako skupinu AM, opravňuje řídit motorky zařazené i do skupiny A1, pokud mají automatickou převodovku.
Na řidičský průkaz na osobní auto tedy můžete řídit skútry (mají variátor jako formu automatické převodovky) parametrů skupiny A1. Dále můžete s „béčkem” řídit od 21 let tříkolky zařazené do skupiny A.
Jak probíhá získání řidičáku na motorku
Prvním krokem je vždy výběr správné autoškoly – buď se poptejte kamarádů, známých,… kteří už řidičské oprávnění na motorku mají, nebo si najděte autoškolu na internetu. Dívejte se hlavně po recenzích a udělejte si i čas na krátký telefonát, abyste zjistili, jaké motorky má autoškola k dispozici = na kterých se budete učit jezdit. Často se totiž stává, že po celou dobu jezdíte na stařičkých modelech a na závěrečnou zkoušku vyfasujete vypůjčenou novou motorku, což vám vůbec nepomůže.
Když už máte vybranou autoškolu, vyplňte přihlášku (pokud je vám méně jak 18 let, potřebujete podpis zákonných zástupců) a spolu s ní absolvujte kontrolu u obvodního lékaře. Pak už stačí jen přiložit fotografii a vzhůru do autoškoly, kde se domluvíte na prvních termínech výuk a jízd. Absolvování kurzu je pak zakončeno testem a závěrečnými jízdami (pokud už řidičský průkaz některé ze skupin vlastníte, skládáte pouze doplňovací zkoušku, kterou je jen praktická jízda).
Máte mokré papíry a přemýšlíte, jakou motorku si pořídíte?
Přečtěte si našeho čtyřdílného průvodce, který vám s výběrem motorky pomůže:
- Jak vybrat motorku, když jsi začátečník. TYPEM TO ZAČÍNÁ
- Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 2. ZAHOĎ EGO
- Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 3. TVOJE TĚLESNÁ KONSTITUCE
- Jak vybrat motorku, když jsi začátečník, díl 4. ZNAČKA VS. CENA
Případně vám s výběrem motorky pomůžeme my, ať při koupi neproděláte kalhoty. Jak? To vám prozradíme v tomto článku: Jak koupit ojetou motorku na jistotu.